UP TRAFFIC

Showing posts with label perkongsian bersama~. Show all posts
Showing posts with label perkongsian bersama~. Show all posts

Monday, 18 April 2011

SENTAP atau SENSITIF?

bismillahirahmanirahim..
assalamualaikum..

semalam baca buku..
yang bertajuk 'LA TAHZAN KERANA CINTA'
ada jumpe ayat ini..
saja nak kongsikan dengan sahabat2 semua..


"sifat yang TERLALU SENSITIF sebenarnya akan memberikan satu impak buruk yang besar dalam hidup..
orang yang SANGAT SENSITIF...
biasanya akan selalu merasa derita dan terseksa...
Dia selalu berlebih-lebihan dan..
membesar-besarkan kelakuan orang lain..
yang tidak disukainya ...
dan mengaggap hal itu sebagai penolakan peribadi terhadap dirinya..
yang muncul dari kebencian dan ketidaksukaan.
Kenyataanya, orang lain memang berhak menolak sebahagian kelakuan ataupun pemikiran kita kerana kalau ikutkan, TIADA MANUSIA YANG BENAR-BENAR SEMPURNA di dunia ini.."

"Sebaliknya..
kita juga berhak untuk tidak tertarik..
dengan sebahagian tingkah laku orang lain..
TETAPI..
itu tidak bermakna kita membenci mereka..
TIDAK SAMA SEKALI!..
tetapi secara sederhana..
maksudnya kita tidak menyukai atau tidak tertarik..
dengan SEBAHAGIAN tingkah laku mereka.."


uish..
sentap hati masa baca ayat ini..
nasib baik dah didik hati untuk tidak terlalu sensitif..

sensitif itu perlu..
cuma biarlah berpatutan..

eceh..
dah macam pakar pksikologi lah pulak..(^_^")

nota kecik giler: ayat diatas ada sedikit olahan dari saya demi menyedapkan lagi ayat yang sedia ade..hehe

BICARA SYE: credits tu aida kerana memberi saya peluang untuk membaca buku anda..hehe

Thursday, 17 March 2011

bismillahirahmanirahim..
assalamualaikum..

"persiapkan dirimu..
persiapkan dirimu fizikal dan mental..
persiapkan dirimu untuk diuji olehNya..
persiapkan dirimu dari bisikan syaitan nirrajim..
persiapkan dirimu dari panggilan nafsu yang membunuh..
persiapkan diri segalanya..
kerana orang yang mempersiapkan dirinya itu adalah orang yang beriman"

untuk mengelakkan nafsu menguasai diri..
penuhi dada dengan ilmu..

agar kita tahu betapa pentingnya ilmu dikemudian hari..
generate iman kita setiap hari..

agar diri tidak leka menikmati kemewahan duniawi.. waallahualam~

*peringatan buat diriku yang sentiasa alpa dengan nikmat duniawi*


BICARE SYE: beringat2 dahulu sebelum terkena..=)

Friday, 4 March 2011

untuk diri kita..

bismillahirahmanirahim..
assalamualaikum..

minggu lepas..
time lecturer mengajar..
mesti ada diselitkan dengan soalan untuk ditanyekan kepada student..
tapi student hari itu sangat pasif..

no response..
oleh kerana itu..
leturer saya bertindak untuk menanyakan kepada kami semua..

"kenape hari ini semua lembik jer?"
"ada yang mengantuklah..macam ada masalah..jiwa kacau..macam2lah" -lebih kurang macam tue ayatnya

lepas itu..
lecturer kami pun tanya..

"kamu semua nie sebenarnya datang kelas untuk ape?"
"kamu semua nie datang kelas sebab routine kamu(untuk mendapat markah kehadiran penuh) atau kamu datang kelas untuk belajar?"

time tue..
masing2 tersengih2..
senyum2 kan..

dan tibe2 hari ini teringat..
macam mana dengan solat kita..
adakah setiap hari yang kita solat itue adalah hanya untuk memenuhkan 'kuota' 5 kali sehari..
atau kita sebenarnya terpakse..
atau sebenarnya kita suka dan cinta untuk menunaikan solat kita..?

tepuk dada tanya IMAN dan DIRI KITA SENDIRI..

bagai sindiran:


'dirikanlah sembahyang sebelum kamu disembahyangkan'

'solat ibarat tiang agama..sama juga diibaratkan tiang rumah..jika tiangnya tidak kukuh..maka bila2 masa sahaja rumahnya akan runtuh'

BICARE SYE: betulkan diri sendiri dahulu jika mahu orang lain ikut kita..=) -peringatan untuk saya..=)



Monday, 20 December 2010

alternatif lain buat si penggemar ayam

bismillah..
assalamulaikum..

lame dah x menjenguk blog nie...
rindu pulak rsenye...
-__-

maaflar blogger2 sekalian...
sye..
ader diluar kawasan rumah...
so x dpt nk update blog..
bersame2 kuarge menikmati cuti..hehe

ok..
berbalik kepada entri sye..

time nk pulang kembali ke muar...
kami sekeluarge singgah mydin cawangan melake..

untuk menunaikan hajat si adik sye untuk memakan 'ayam goreng' buatan orang Islam..
iaitu...RFC


jom layan gambar kat bwh nie..



seperti KFC...RFC pun ader beg plastiknye..^_^


dah mcm rupe kotak happy meal dah..hehe



ayam dye pun boleh tahan besar jugak..yummy2



erm..
ader dalam 9 ketul ayam kami beli..


erm..
packet sos dye warne hijau...
tp yang x phmnye..
kenape orang yg layan kami bekalkan kami SOS TOMATO semuanye?
same ader mmg service dye mcm tue..
atau akk tue tersalah bagi...huhu

semua sekali hargenya..
lbh kurang rm25..(slps kene gov.tax)
standard lar tue...=)
(sye bukan penggemar ayam..tapi hanye makan ayam bile perlu)

ok..
sbnrnye RFC stand for RADIX FRIED CHICKEN..
bgi sesiape yang xtahu psl radix nie...

for me...
aym nie sdp..
tetapi mungkin orang lain akan kate xsesedap KFC...
adatla tue..
biasenye permulaan perniagaan mungkin x sesedap company yang dah establish...
tp ape yang sye pasti..
mereka2 pasti mencari jalan untuk menyedapkan resepi mereka..^_^

BICARE SYE: bile lar RFC nak bukak cawangan kat muar..nnti boleh support product Islam..=)
bagi sesiape yang ddk Shah Alam..RFC akan dibuka disane pde bulan 1 nnti! ^_^


p/s: saat kite menikmati mknn,ingatlah insan lain yang mungkin x senasib dengan kita..hargai kenikmatan yang telah diberikan Allah kepade kita..syukur Alhamdulillah~

Thursday, 9 December 2010

jadi AWEK mude or AWET mude - PART 2

bismillahirahmanirahim...
assalamualaikum...

ok..
entri kali ini bertujuan untuk menyambung tips2 awet mude..^_^

ok..
nk tnye yang perempuan...
korang klu duduk depan cermin korang buat ape?

berdandan ke?
jgn berdandan lame2..
nnti pecah pulak cermin tue..ki3..

ok..
sebenarnye...
selain korang berdandan..
didepan cermin tue jugak..
korang digalakkan membuat mcm nie..
  • (semase berdandan)-baca selawat dikedua-dua tapak telapak tangan dan rautkan ke muka beserta niatkan didalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusof A.S (Lebih afdal jika mengamalkannya setiap hari...^_^)

Praktikkan amalan ini setiap pagi:

  • Ketika makan, janganlah disulam dengan minum air
  • Minumlah setelah setengah jam selepas makan (kalau takot haus,sebelum makan tue minumlah air untuk basahkan tekak)
  • Rajin-rajinlah baca al-Quran dengan niat ikhlas kerana Allah (praktikkan diri untuk membaca ayat al-Quran setiap hari..walaupun hanya sebaris)
  • Amalkan solat tahajud (kajian mengatakan, orang yang selalu mengamalkan solat tahajud,mukanya berseri2..solat tahajud jugak boleh mengelakkan diri korang dari kanser..! x percaye? sila rujuk SINI
  • Sentiase tenang dan berfikiran positif (bak kate P.ramlee, jika ader ujian yang datang..katakan COBAAN..hnye sekadar untuk membuatkan korang berfikiran positif! hehe)
  • Mulakan sesuatu perkara/pekerjaan dengan nawaitu yang baik serta penting niat kerana ALLAH!
  • Maafkan semua orang sebelum tidur. (klu tak buat mcm tue..tkot mengigau dlm mimpi! hehe)
orite..
itue shje petua2 kali ini...

p/s: credits to google utk semua gmbr2 kat ats n credit to paper iLUV Islam

BICARE SYE: korang jangan lupe amalkan tau...insyaAllah..mudah-mudahan..amin~


Tuesday, 7 December 2010

jadi AWEK mude or AWET mude - PART 1

bismillah...
assalamualaikum...

kalian2 semua..
ape kabar? ^_^

ok..
berkaitan dengan tajuk diatas..
ape yang korang rse?

nk jdik AWEK MUDE or AWET MUDE?


^ peringatan keras:gambar diatas hanya sekadar hiasan..

aiyo ni penulis suke bikin gempq jer..hee

klu nk jdik awet mude..
sye same sekali tidak rekemenkan korang buat plastic surgery

NO..NO..NO!

step ini xmemerlukan anda semua untuk buat plastik surgery mahupun suntikan botox lar..vitamin lar..
bukan2..
semuanya salah..tett!

ok..
entri kali ini adalah untuk share sedikit petua2 awet mude..
mahu tahu..
yurk scroll ke bawah..

  1. Urutkan wajah anda dengan air dari bawah dagu hingga ke ata dahi diiringi selawat keatas Nabi Muhammad S.A.W sebanyak 3x (gunekan jari telunjuk kedua2 belah tangan dan letakkan di atas dagu. Pusingkan jari anda kepipi,pipi kehidung dan seterunya kebahagian dahi) PERINGATAN: JANGAN sesekali urut wajah korang dari atas kebawah,kerane ia akan mempercepatkan proses kedutan)
  2. Senaman diatas tadi disusuli dengan minum air suam sebelum mengambil sarapan pagi
  3. Bangun pagi jangan lupe baca doa! Sebelum mandi dan gosok gigi,amalkan petua ini! - Masukkan air dalam mulut selama 10 saat(xlame pun) dan selawat 3x dalam hati..pastu boleh minum air dalam mulut td. (mungkin ade sesetengah anda rse geli..sebab x gosok gigi lagi kot..tp PENGETAHUAN:Air liur pada awal pagi mengandungi enzim yang boleh menjadi penawar, kemudian barulah menggosok gigi)
  4. Ketika mandi, baca ayat 35-38 surah al-waqiah (dalam hati) ketika curahan pertama, mulakan dari kepala
  5. Selepas selesai menunaikan solat subuh, bacalah Surah Yusuf-kemudian minum 3 teguk air suam
  6. Pagi elok buat senaman (cukup sekadar senaman ringan) - Hidup udara segar dari luar dan jalan tanpa memakai kasut di halaman yang berumput. Geselkan kaki diatas rumput yang masih berembun (jika kat umah xde kawasan berumput..carilah kawasan yang berumput..^_^)
  7. Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari2 baik iaitu ISNIN, KHAMIS, dan JUMAAT - Mulekan dengan memotong kuku telunjuk kanan sehingga ke kelingking jari kanan, seterusnya kelingking jari kiri ke ibu jari kiri dan diakhiri ibu jari kanan
  8. Amalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur..mudah-mudahan mendapat berkat di dunia dan akhirat..insyaAllah..amin~

kalian semua..
ade lagi satu part lagi perlu anda baca...
akan menyusul for my nxt post k..

BICARE SYE: mmg semua pada akhrnya akan menjadi tua..tetapi ape salahnya kita mencari ikhtiar untuk sentiase kelihatan mude..tetapi dengan cara yang betol! waalahualam~ ^_-

Thursday, 18 November 2010

10 nasihat

salam semua!

mcm mane rye haji tahun nie?
best?

ok..
kali ini
sye nk kongsikan satu artikel yang menarik bagi sesetengah orang..
dan mungkin jugak x menarik bagi sesetengah orang..
dan mungkin jugak hampir menarik perhatian bagi sesetengah orang..

haish mane satu nie?
cik blogger ni suke memeningkan reader2...
hehe

gne kisahnya..
artikel dibawah adalah mengenai orang yang sedang bercinta..


  1. Janganlah kau membiarkan kemanisan bercinta dihirup sebelum kau berkahwin dengan 'si dia'
  2. Bercintalah kau dengannya dengan sekadarnya kerana kelak 'si sia' mungkin bukan jodohmu (cintai dia kerana Allah S.W.T
  3. Jika kau ingin berbahagia seumur hidup, tahanlah dirimu untuk berbahagia sebelum kau berhak menjadi milik 'si dia'
  4. Jika kau mencintainya, binalah asas perkahwinan dengan tidak melanggar syariahnya
  5. Kebahagian yang nau lihat sebelum berkahwin hanyalah palsu semata-mata. Yang hakikatnya adalah selepas kau diijabkabulkan
  6. Jikala kau inginkan pasangan hidupmu yang terbaik untukmu, maka engkaulah yang patut menjadi yang terbaik dahulu
  7. Membina keserasian sebelum kahwin bukanlah dengan cara ber'dating' cukuplah sekadar kau tahu apa yang perlu kau tahu
  8. Bercintalah kerana tujuan untuk mencapai cintaNya
  9. Jika engkau MASIH BELUM TERJEBAK DENGAN PERCINTAAN, tahanlah dirimu dari bercinta sehingga kamu benar-benar yakin bahawa cintamu itu akan membawamu ke gerbang perkahwinan
  10. Jangan biarkan nafsumu dengan cinta yang tidak diterima disisi Allah, kelak Allah akan tarik kebahagiaan darimu
mari mengharapkn cintaNYA dahulu sebelum mengharap cinta 'si dia'



marilah menuju cintaNYA~

BICARE SYE: artikel ini merupakan perkongsian semata-mata..bukan untuk menyindir mahupun untuk menyedarkan sesiapa..hanye sekadar renungan bersama! tepuk dada tnya iman kita~


Tuesday, 16 November 2010

kecantikan lelaki dan kegagahan wanita

salam semua!
ape khabar?

dah ader kat kampung ke?
jika diantara korang blk kampung..
semoga selamat sampai..
jika xblk kampung..
xpe..
still boleh dngr takbir rye esk! ^_^

hah..
entri kat atas tue mcm gempaq jer kan bunyi nyer..
bukan sepatutnye entri nye berbunyi mcm nie 'kecantikan perempuan,kegagahan lelaki'

LELAKI vs PEREMPUAN


erm..
anda silap..
tjuk tue x silap...

ok..
nk tau kenape..
mari bce sme2..=)


KECANTIKAN seorang lelaki bukan pada rupa fizikaltetapi pada murni rohani.

lelaki yang cantik ialah :

1) Lelaki yang mampu mengalirkan air mata untuk ingatan
2) Lelaki yang sedia menerima segala teguran ( harap2 ade laki mcm nie..sbb laki kan punya EG yang tinggi..sme jugak mcm perempuan..^_^)
3) Lelaki yang memberi madu setelah menerima racun
4) Lelaki yang tenang dan lapang dada
5) Lelaki yang sentiasa berbaik sangka
6) Lelaki yang tidak pernah putus asa

sebanarnya kecantikan lelaki berdiri diatas kemuliaan hatinya.
contoh yang paling dekat yang boleh kita ambk sebagai teladan ialah kecantikan yang ada pada Nabi Muhammad S.A.W-baginda merupakan satu contoh lelaki yang punya kecantikan yang sempurna..

berbalik kepada wanita pula..
Kegagahan seorang wanita bukan merujuk kepada pejal otot badan, tetapi pada kekuatan perasaan..
mari lihat!

Kegagahan seorang wanita terselah apabila:

1) Perempuan yang tahan menerima sebuah kehilangan
2) Perempuan yang tidak takut kepada kemiskinan
3) Perempuan yang tabah menanggung kerinduan setelah di tinggalkan
4) Perempuan yang tidak meminta-minta agar di penuhi segala keinginannya

Kegagahan perempuan berdiri diatas teguhnya iman seorang muslimat itu sendiri.
Seluruh kegagahan yang ada pada Saiyidah Khadijah adalah kegagahan sempurna bagi seorang perempuan..


BICARE SYE: bagaiman anda rse selepas membace artikel ini? adakah anda mempunyai ciri seperti diats..jika ada..alhamdulillah..tahniah! jika tiada..tidak mengapa masih ader mse lagi utk memperbaiki diri..=)


p/s: credits to paper iluvislam