UP TRAFFIC

Wednesday, 8 September 2010

yang terakhir..T_T

salam semua...
korang kat mane semua?
msti dah blk kampung kan...^_-
selamat pulang beraya semua...

hari ini sye nk kongsikan tazkirah dengan semua..
sebelum berakhirnye ramadhn..
dan menjelmanye bulan kemenangan kita..
iaitu..SYAWAL..

tazkirah kali ini bertajukkan..

"siapa takbur dia keji"

Mansur Ammar Rahimahullah Taala berkata;terdapat kata2 hikmah(antaranya ialah):

  • sesiapa yang melihat keaiban diri,dia tidak akn peduli keaiban orang lain
  • sesiapa yang tidak mengenakan pakaian takwa,dia tidak akan di tutupi dengan suatu apa pun
  • sesiapa yang redha rezeki Allah,dia tidak akan sedih dengan apa yang ada di tangan orang lain
  • siapa yang mencabut pedang kezaliman,dia akan memotong tangannya
  • sesiapa yang menggali telaga untuk saudaranya,dia akan terjatuh ke dalamnya
  • sesiapa yang mencabut hijab(penghadang) orang lain,akan terbukalah auratnya(keaibannya)
  • sesiapa yang memendamkan sesuatu perkara, dia akan mendapat celaka
  • sesiapa yang membahayakan dirinya,dia akan dapat binasa
  • sesiapa yang tidak menggunakan akalnya,dia akan di hina
  • sesiapa yang bersifat takbur dengan manusia,dia akan di keji
  • sesiapa yang menyelidiki sesuatu pekerjaan(perkara) dengan mendalam,dia akan berasa jemu
  • sesiapa yang tidak berpengalaman dalam setiap urusan,dia akan di khianati
  • sesiapa yang mengetaui ajal mautnya,akan pendeklah impiannya
  • sesiapa yang bersahabat dengan orang yang berakhlak rendah,dia akan di pandang hina

nauzubillah...
sama2 lah kita merubah diri kite kearah yang lebih baik...

bak kata orang putih..
"better late then never"
biar lambat daripada tiada...

untuk itu...
sye sebagai manusia biasa..
menyusun sepuluh jari..
untuk meminta maaf dari korang semua...
andai jari jemari ini melakarkan kata yang tidak sedap dan enak untuk di tatapi mahupun korang terguris hati dengan BICARA SEORANG INSAN ini...

jika kate2 sye sebelum ini menggembirakan hati korang..
Alhamdulillah..
diri ini berjaya membuat korang tersEnyum..^_^

akhir bicara dari saya..

"SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR DAN BATIN"


bicaraku: dam..dam..dum..
bunyi mercun.....
..............................
(iseyman..terlupe pulak lirik lagu nie..hee)



3 comments:

ASaDa RyutaRo said...

hehe.. better late than never, but better never late.. =)

Selamat Hari Raya Aidilfitri.. mohon ampun dan maaf andai ada silap dan salah.

"beruntunglah sesiapa yang sibuk dengan aibnya sendiri sehingga tidak ada masa untuk sibuk dengan aib orang lain."

asliner said...

selamat hari raye jugak!
msti best rye kat perantauan..=)

yup...better never late..hoho

NICK IRFAN said...

thnkz menarik entry ni utk dikongsi berasa harap2 sy dpt ubah perwatakan sy yg buruk.. amin.. selamat hari raya! ramai x org dtg umah?