UP TRAFFIC

Thursday 26 January 2012

lada membawa pijau

bismillahirahmanirahim..
assalamualaikum..

tajuk post kali ini macam tak kene pulak..
nak nak perkataan 'membawa' tue..haha!

tadi tengahari..
aku nak masak..
dan berniat untuk guna lada merah dan lada hijau untuk di penyek lenyekkan dengan menggunakan batu lesung..

lepas tue..
basuh lada..
potong-potong basuh lagi..
tangan kene air lagi..
kau main-main lada dengan air..
tak macam kene pijau pulak tangannya nanti..

*pijau bermaksud tangan kau panas

dah asyik potong berulamkan air..
tiba-tiba aku teringat petua orang-orang tua dulu..

"kalau taknak tangan pijau masa potong lada, kita kene cakap 'aku pinam tangan kau ye nak potong lada nie"

uish..
macam seram je petua tue kan..
nak tak nak, aku try jugaklah..

aku: aku pinjam tangan ye nak potong lada nie..

ya, alhamdulillah tangan aku tak pijau walaupun bermain-main lada dengan air..
kebetulan barangkali, waallahualam..
aku tak tahu pulak tangan sapa yang pijau kalau tangan aku tak pijau..LOL!

ok, pastu hidung aku start sot..sot..
dengan berbekalkan tangan yang ada, aku hembuslah kan..

berkali-kali jugak aku buat..
tepi lepas tue hidung aku start panas..
pijau barangkali sebab guna tangan yang aku bermain-main ngan lada..

dalam hati aku cakap..
ala, asal aku tak cakap "pijam hidung ye, aku nak hembus guna tangan yang potong lada nie"
aduhai~


2 comments:

nabilah_2908 said...

hehehe..tak kena tangan..kena pulak kat hidung yer... ;)

asliner said...

kak nabila: tahu takpe kak..huhu