UP TRAFFIC

Friday, 22 October 2010

membuat keputusan

salam..
selamat menjalani hari sabtu..
(eh..btol ke ayt nie? huhu)

entri kali ini sekadar mengisi slot tazkirah pada setiap mnggu..
maaflah..
xdpt nk post selalu..
mnggu yg busy buat diri ini..huhu

sye nk tnye..
pernah x korang semua mengalami masalah kesukaran membuat keputusan?
erm..sng cite..
confused..mane satu nk pilih..
confused.. mane dulu yang nk mulekan..
confused..mcm2 lar..hee
mcm kat bwh nie..



dan kdng2 smpaikan korang rse nk menangis jer sbb x dpt nk buat keputusan yang betol..
mcm kat bwh nie..

cian sngt dah tgk..
ape kate korang lyn satu artikel nie..
insyaALLAH ader jln penyelesaiannya..^_^

Ada kala hati ini berbelah bahagi memilih satu antara dua. Serba serbi dirasakan tidak kene saat diri perlu membuat keputusan yang tepat.. Seboleh-bolehnye kita tidak mahu membuat kesilapan yang akhirnya membawa kepada penyesalan.
Hati juga tersepit di saat kita buntu memikirkan jalan keluar daripada sesuatu perkara yang menghimpit. Tidak tahu arah mana yang hendak dituju, ape yang harus dilakukan dan bagaiman caranya. Jika semua ini berlegar2 difikiran anda semua..ape yang perlu kita lakukan sebenarnya? Kepada siapa harus kita mengadu selepas diri ini benar2 buntu? YA!, kepada DIA, kepada ALLAH yang sentiasa menanti menunggu hamba-Nya meminta, berdoa kepada-Nya.
Maka, dirikanlah solat sunat istikharah pada 2/3 malam bagi memohon petunjuk daripada ALLAH.

"Ya ALLAH, aku memohon petunjuk daripada-Mu dengan ilmu-Mu dan aku memohon ketentuan daripada-Mu dengan kekuasaan-Mu dan ak memohon daripada-Mu akan limpah kurniaan-Mu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan ak tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui segala perkara yang ghaib. Ya ALLAH, seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan.....) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya dan seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan...) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya"

Sumber: Majalah NUR


BICARA SYE: mmg setiap manusia pasti melalui saat kesukaran untuk membuat sesuatu keputusan...kerana Allah mahu menguji kita..adakah kita akn mendekatkan diri dengan Nya atau sebaliknya..tepuk dada tnye iman..

p/s: peringatan buat diriku!

5 comments:

Prince Halilintar said...

ye betul tu, setiap manusia xdpt lari dr membuat keputusan..tapi kite jgk berharap agar semua keputusan yg kite wat adalah terbaik..tapi xsemuanya terbaik..yg terbaik bile kita bersabar dan redha dengan takdirnya atas segala usaha kita..

asliner said...

prince: yup..bersabar..=)

ira-yoshida said...

good2..smnjk dok sini byk rasa berbelah bg..(^,^)

asliner said...

ira: dah berbelah bagi..cntumkn blk..ki3

nabilah_2908 said...

pengisian yg baik sekali...

yupp..memang selalu sngt berada di antara 2...keliru jalan mana harus dipilih....

jom ke APA KATA HATI pulak,
LETUSAN GUNUNG MERAPI