UP TRAFFIC

Thursday 11 November 2010

JANGAN biarkan nila setitik, rosak susu sebelanga

salam...
erm..
hari ini hari cuti buat ku..
setelah memerah otak utk seketika pd pagi hari td..ngeh3

post kali ini ayt mcm x leh blah jer kn..
berperibahasa pulak sye ni..keh3

gnie..
"sepatutnya tugas kamu sebagai guru adalah mendidik"

erm..
begitu lar tajuk dpn paper metro hari ini..

korang msti tau kan brite hari ni...
klu x tau..
just search je kat tenet..
msti dpt..

citenye berkisar kan mengenai seorang guru telah dijatuhkn hukuman akibat merogol pelajar nye sendiri!
erm..
klu spe yang bce tue msti ckp mcm nie..

"ish3..ape nk jdik lar.."
"n_tE nyer guru! siO2 jer jdik guru..merosakkan pelajar!"

erm..
gitu lar persepsi orang..
biler 'seorang' yang buat salah..
abes 'semua' di persalahkan..

mcm mane tue?

bgi sye..
kite sebagai satu komuniti xbleh ambk sikap suke menyalah kan orang lain tanpe mengkaji terlebih dahulu akar umbi nye..
mksudnye..
jgn disebabkan satu orang cikgu yang telah membuat onar..
abes semua orang yang telah memgambil keputusan utk menjadi pendidik dipersalahkan..

di manakah letaknya moral kite sebagai seorang manusia..

bukan ape..
mksud sye di sini ialah...
jika pesalah tadi telah di sabitkan kesalahan kerana merogol...
jgn lar kite mengambil keputusan dengan menyalahkan orang yang bekerja sbgai guru nie merupakan golongan 'yang tidak pandai mendidik'

sbbnye knpe?
kerana kite x berhak!

ok..
mungkin kite boleh lihat situasi ini di sisi yang lain..
sbgai contoh..

klu ader kes lain seperti 'seorang polis,di dakwa melakukan ganguan seksual ke ats kanak2"
msti orang akn salahkan warge polis yang lain..
erm..
sng cite..
'sebab nila setitik,rosak susu sebelanga'

phm x mksud sye?
sye kurang sng dgn persepsi2 orang bile melibat kan kes2 mcm nie..
bukan ape..
kdng2 terbit rse kesian bagi yang tidak bersalah..
xpsl2 kene blame sbb kesalahan orang lain...

ntah lar..
tepuk dada tnye diri sendiri..

ape kate korang?

BICARE SYE: x emosional pun..hnye menyampaikan ape yang sye rse skrng nie..



No comments: