UP TRAFFIC

Friday, 31 May 2013

TIPS KESIHATAN: cara kuatkan antibodi :)

assalamualaikum semua :)

ok.hari nie aku nak bagi tips macam mana nak kuatkan sistem pertahanan badan.dalam erti kata lain, untuk menguatkan antibodi kite. mak aih,da la seminggu tak hupdate.pastu hupdate pasal kesihatan.adohai.

tak mengapalah. if you like pasal kesihatan. keep on reading. if not,feel free to leave my page :)

ok.tergerak hati nak google pasal antibodi nie sebab aku nie selalu sangat demam. lately ni lah. nak cakap tak aktif aku rasa dah cuba sehabis mungkin untuk amalkan worklife balance. tapi tuelah, demam da nak datang kan.tak boleh nak buat ape lah. =(

here are some tips untuk share with..

  1. AMBIL LEBIH BANYAK VITAMIN C. Vitamin C boleh membantu merangsang sistem imune,membantu menyerang sel-sel penyakit yang menyerang tubuh kita. Vitamin C membantu meningkatkan jumlah antibodi. Aku rasa buah-buahan seperti limau banyak kandungan vitamin C. ingat lagi time kecik-kecik ibu bagi minum Scouts Emulsion. itu yang jarang sakit. hihi :)
  2. AMBIL MAKANAN YANG ADA ZINC. Dapatkan zinc yang secukupnya. Banyak makanan yang mengandungi zinc jika anda bukan vegetarian person. Hah, ikan,daging tue semuanya zinc. Ambil dengan kadar yang berpatutan ye. :)
  3. AMALKAN PEMAKANAN YANG SEIMBANG. Makan makanan yang lengkap dengan karbohidrat,protein,zinc,vitamin dan lain-lain. Jangan bantai lebih karbohidrat. sedangkan protein ditinggalkan berciciran. Jangan bantai Protein je lebih, sedangkan buah-buahan dan sayur-sayuran entah ke mana. :
sumber:  xxxx

lagi satu tip.people out there. jangan cuba melawan biologi alam yang mana anda perlukan tidur pada waktu malam. if u dare nak switch it. insyaAllah demam bakal menyusul. macam yang aku hadapi sekarang. sebab tak tidur hampir 36hrs, makanya demamlah 2 hari keesokannya. haha 

air cap badak+strepsils+hacks untuk ubati penyakit package (demam,selesema,sakit tekak). insyaAllah. :)

ASLINER: i try to rehatkan badan. tapi exam yang semakin hampir membuatkan aku berfikir banyak kali. adohai. 

5 comments:

Mr.Blacksweet said...

Jaga kesihatan baik2 lina...

Lisa Sheila said...

Info yg bagus..thanks share ye asliner.... :)

P/s : wah pecah rekod asliner xtdo hmpir 36 jam? Boleh bertahan mata cik asliner..heee..kalau akak pn msti badan lesu n dmam gk klu cmtu :)

Mizz Aiza said...

pemakanan seimbang dan tidur cukup sangat penting.. sesekali jangan lupa beriadah seperti jogging atau berbasikal.. good luck untuk exam tu..

syahira yusof said...

I saw ur post..bertiga lebih baik..berdua?but seems gone..hahahaha..where is it beb..i saw our pic k..missing us? ??

jomsupplement.com said...

Assalamualaikum...
Saya sokong makan makanan seimbang dan banyakkan vitamn C. Sebanarnya vitamin C sangat baik. NAk tau cara boost up immune system kita boleh baca di blog saya..terima kasih