UP TRAFFIC

Saturday, 28 May 2011

tak guna duit PTPTN?

bismillahirahmanirahim..
assalamualaikum..

pagi bute pukul 3.45 update blog?
semata-mata?

mestilah tidak..
sambil2 watching fussball..(^_^)

ok..
berbalik kepada topik asal..

pagi tadi merupakan majlis pertunangan sepupu saya..
selepas majlis yang berakhir dalam pkul 1..
mulalah kerja merewang kembali..
merewang untuk kemas balik selepas acara makan-makan dah habis..hihi

petang pulak jenguk ibu saudara yang tidak berapa sihat..
dalam layan2 mendengarkan perkembangan terbaru ibu saudara..
topik 'TIDAK MENGGUNAKKAN DUIT PTPTN' yang diceritakan oleh sepupu saya sangat menarik perhatian..!

begini ceritanya..
sepupu saya menceritakan bahawa anak buahnya(merangkap 2 pupu) tidak guna langsung duit PTPTN yang dimohonnya..

jika RM2100(contoh) yang diterima untuk sem ini..
maka di akhir sem masih terdapat jumlah yang sama iaitu RM2100..


whoa!
dahsyat sungguh..

jika ketiadaan duit yang amat barulah si anak buahnya ambik sikit duit PTPTN tu..

bayangkan..
anak buahnya(merangkap 2 pupu) saya ini adalah seorang lelaki..
bertahan sungguh!

cuba tanya pelajar perempuan yang apply PTPTN nie..
kemana hilangnya duit mereka?

mestilah sebahagiannya ada di salurkan di gedung-gedung pasar raya..
paling 'koman' pun dapat beli sehelai baju tiap-tiap bulan pun cukup lah!

alah..
lebih kurang saya jugak..
tapi tidaklah tiap-tiap bulan ada sepasang baju baru..hihi

dengar cerita juga..
2 pupu saya ini juga hanya bermakan kan satu pinggan nasi+telur+sayur hampir tiap-tiap hari..
itu pun rm3.50!

huh!
mahal benor2 tue..
melampau sungguh! (-___-)

hurm..
no wonderlah 2 pupu saya asyik makan lauk yang sama sahaja..
sebab walau tak bermakan kan ayam atau ikan pun dah sampai RM 3.50..
lagikan nak ambik nasi berlaukkan ayam..
RM4.50 agaknya kot! (-___-)

apa-apa pun..
tabik spring dengan 2pupu eden ini!

dahlah budak pandaikan..
sanggup bekorban kot..
tidak mahu menyusahkan ibu bapanya..

dikatakan bahawa dia tidak mahu menggunakan duit PTPTN ini kerana tidak mahu berhutang..
yelah kan..
seperti yang pernah dilaporkan dalam surat khabar lama-lama dulu..
peminjam PTPTN liat nak bayar semula pinjaman..

do you want to be one of the blacklisted?

mintak kita semua dijauhkan! (^_^)


sekian~


BICARA SYE: tidak tertanya sepupu saya..kenapa 2pupu saya ini tidak mahu apply scholarships? (-___-")


6 comments:

aten punye gempaq gaban! said...

cer kite tru x gune duit ptptn....peh!awesome lah beb~~~

pena rozie said...

Bagus...bagus... Nanti abis belajar tak de la 10 tahun duk bayar pinjaman.

asliner said...

aten: tau xpe..yurk mulakan untuk tahun depan..haha

kak rozie: betul kak..duit pinjaman yang kita dapat nie pun bukan untuk suka2..kene pandai gune..=)

faRHa@miSS Vio said...

x gne duit ptptn ?? abes 2 duit yg dia blnja mkn2 tu gne duit dr mne ina?? nku2...asignmnt2 ...
...p..hbatnye dia..waaa...

asliner said...

farha: not sure lah..mayb duet simpanan kot..

Anonymous said...

uit...siapakah dua pupu kite nih???
(shima) <3 ^_^