UP TRAFFIC

Wednesday, 10 April 2013

TIPS KESIHATAN: how many calories burn for 30 minutes jog?

assalamualaikum :)

pagi nie. aku teringin pulak nak makan roti canai. sebab member aku ajak. gigih bangun pagi-pagi tahu walaupun aku memang jenis bangun pagi-pagi.. hihi

fyi. satu roti canai bersamaan dengan 200 kalori.
jadi,petang nie kene gigih berjogging untuk kembali membakar 200 kalori.


bang,roti telur satu!

aku google2..
aku jumpa informasi mengenai berapa banyak kalori kita mampu bakar if:..


10 MINIT BERJALAN SECARA PERLAHAN = 20 kalori
JOGGING 30 MINIT = 200 kalori
MAIN BADMINTON 1 JAM = 250 kalori
PERGI GYM MAIN ANGKAT BERAT (1 HOUR DURATION) = 300 kalori
(18SX) 10 MINIT WAKTU BERSAMA = 50 kalori



sekian sahaja info kesihatan.
ok bai.

ASLINER: ingat lagi ada satu hari (belah malam) pergi makan satay. esok petang aku terus decide jogging. to burn my calories.. ihiks =)

9 comments:

RynaHakimi said...

Teringin nak jogging..tapi duk dlm kawasan skolah ni segan plak nak joging..malu kat bebudak..hihi..lelemak dah makin banyak ni haaa..risau aihhh..

syahirah said...

bagus entry ni ..
da lama tak main badminton la.250 kalori tu..

nice entry & thanks for sharing

the malay male said...

maknanya kalau mahu bakar 200 kalori, perlu 'bersama' empat kali seharu la ye..ermmm ok..ahakssss

aten! said...

kak lina mmg rajin bersenam!!!hihi~

Mohd Ridzwan Abdullah said...

Huhuhu...dah lama wan tak pegi main2...atau joging. Tapi x gemuk2 jugak...huhuhu. Bila ntah nak start senaman ni... :)

asliner said...

kak ryna: kakak ajak lah hubby teman jogging. sambil bawak hafiey. mesti rasa bersemangat nak jog. hehe

syahirah: kak ira,main badminton pun lleh burn for 250 kalori. berbaloi jugak lah..:)

asliner said...

the malay male: amboi, siap buat perkiraaan :)

aten: kau pun kan suka riadah petang2 jugak..yurk amalkan riadah petang2 :)

asliner said...

abang wan: kene selalu curi masa untuk meluangkan masa untuk bersenam+beriadah.. baru hidup sihat,badan cergas dan minda pun cerdas. hehe

Cik Yaya said...

roti canai 200 kalori..btul ke tu...........hehe..kalo da cich ngn kuah tu agk2 200 lagi x..kene tgok saiz roti canai tu jgk..kalau kecik,rendah skit kalori nye..dlm 200 tu ok la..tp lau saiz biase yg kita tgok tu, dlm 300lbh kalori.. ^_^ jgn amalkan tau