UP TRAFFIC

Friday, 17 December 2010

menunaikan solat..ditahap manakah kita?

bismillah...
assalamualaikum...

baiklah...
hari nie merupakan penghulu segala hari..
marilah kita muhasabah diri kita bersame2...

bile bercakap mengenai SOLAT....
pasti ramai diantara kita terlepas pandang akan kewajipan solat..
especially SOLAT FARDU 5 WAKTU..


tidak kire lar..
kite nie artis ke..
hanye insan biase ke...
klu membabitkan soal solat..
pasti ader diantara kita masih punya ruang 'kosong' di jadual solat masing2..

tidak perlu tnye orang lain..
" eh,kau dah solat ke?"
sedangkan diri kita masih lagi khayal dengan ikutan duniawi...
senang kate..
TEPUK DADA TANYE IMAN KITA!

dibawah ini ada disertakan sekali dalil mengenai kewajipan solat..

Anas r.a katanya : “Nabi Muhammad SAW telah bersabda : (selain dari apa yang telah aku saksikan semasa aku dibawa israk dan mikraj pada malam itu), maka Allah fardhukan (atasku) dan atas umatku lima puluh sembahyang, lalu aku memohon kepadaNya (supaya dikurangkan lagi bilangan sembahyang itu yang telah pun dikurangkan sehingga tinggal lima sahaja) maka Allah SWT berfirman : “Sembahyang fardhu (sehari semalam) itu tetap lima (dari segi bilangannya) dan ia juga tetap lima puluh (dari segi pahalanya). KeputusanKu itu tidak dapat diubah atau ditukar ganti”. (Bukhari)

[H.R. At-Tirmidzi dan Abu Daud

“(Batas) antara seseorang dan kemusyrikan adalah meninggalkan solat.”


banyak lagi dalil2 mengenai kwajipan bersolat...lihat disini


jika dilihat melalui pemerhatian kita...

SOLAT FARDU SUBUH merupakan top list solat yang sangat sukar dilakukan oleh kita semua...

waktu SUBUH dikatakan menganggu waktu tido kita...

waktu SUBUH juga dikatakan waktu yang susah kita hendak bukak mata...

jika begitu...

marilah kita lihat sedikit selingan dibawah...


  1. JIKA KITA BANGUN UNTUK MENUNAIKAN FARDU SUBUH DENGAN HATI YANG TERHIBUR..ITU MENANDAKAN DOSA KITA DIBERSIHKAN

  2. JIKA KITA RASA BERAT UNTUK MENUNAIKAN FARDU SUBUH,TETAPI TETAP BANGUN..ITU MENANDAKAN DOSA KITA TELAH DIRINGANKAN OLEH ALLAH S.W.T

  3. JIKA KITA TIDAK SANGGUP IAITU RASE KEBERATAN YANG AMAT UNTUK MENUNAIKAN FARDU SUBUH..ITU MENANDAKAN DOSA KITA TELAH MENJADI BEBAN PADA DIRI KITA SENDIRI..nauzubillah..


lihat..
betapa besarnya kasih sayang Allah pada hamba2nya...
tetapi kenape ada diantara kita tidak tahu menghargainya...

marilah kita sama2 bermuhasabah...
ditahap manakan kita berada diantara ketiga-tiga situasi ini?

BICARE SYE: post kali ini tidak lain tidak bukan merupakan satu perkongsian dari sye buat semua sahabat2 saya..tidak berniat menujukan kepada sesiapa...melainkan utk peringatan saya dan juga sahabat yang lain..marilah beramal! ^_^

11 comments:

syahira yusof said...

lina...hehe// i like tis one

saranghae aten said...

=)

masterfaiz said...

kerana asyik dengan dunia, solat dilupa..

NICK IRFAN said...

terima ksih atas perkongsian info ni.. :)

nabilah_2908 said...

rasa nya akk yg no 2 tu...

mmg rasa malas nk bangun...paksa2 diri gak bangun..tul solat subuh... :)

haih...kena segera berubah...!!

thnks tuk perkongsian ni.. :)

eh..jom joinBLOG LARIAN

Prince Halilintar said...

ye, prince sgt stuju..pernah prince dgr cite, seorg pendeta Yahudi ni berkata, kalaulah umat Islam dtg menunaikan solat pada waktu subuh sama macam solat Jumaat atau solat raya,pasti org Yahudi gentar dengan orang Islam..

asliner said...

syie: thanx coz like..=)

asliner said...

atehn: ye npe? hehe

asliner said...

masterfaiz: btol2..asyk dgn dunia smpai lupe bekalan akhirat..

asliner said...

nick: welcam..=)

kak nabilah: btol2...kite semua kene segera berubah..

asliner said...

prince: btol..sbnrnye klu orang Islam bersatu..
pasti orang bukan Islam gentar dengan penyatuan umat islam..waalahualam~