UP TRAFFIC

Sunday 28 April 2013

TIPS KECANTIKAN: Panduan untuk memiliki perut rata

Assalamualaikum :)

Tidak kira lelaki atau perempuan, pasti ada sense of imperfect towards badan sendiri. lebih-lebih lagi bagi kita-kita yang mengalami perut buncit. biasanya kalau aku rasa perut buncit, risau nye bukan kepalang. kalau perut buncit, rasa dah taknak makan lagi, dah tak nak minum air, dah tak nak hidup (ok,ini tipu).

don't worry guys. here are some tips i want to share with.


KUNYAH MAKANAN LEBIH LAMA - Yes. Menguyah makanan dengan lebih lama. Fakta ini di akui oleh Dawn Jackson Blatner, penulis buku The Flexitarian Diet.  Beliau menyatakan menguyah dengan cepat boleh menyebabkan makanan tidak dapat hadam dengan baik sehingga perut menjadi buncit. Jadi, kunyahlah makanan sehingga halus dan hancur. Atau, ikut sunnah kunyah 40 kali sebelum telan. :)

BANYAKKAN MENGAMBIL SERAT - Kajian menunjukkan bahawa orang yang makan lebih banyak serat mempunyai bentuk tubuh yang lebih kecil berbanding mereka yang tidak makan. Fungsi serat adalah untuk menghalang lemak masuk ke dalam badan terlalu banyak. Contoh serat ialah, beras merah, gandum,sayuran, dan buah-buahan mentah. Sayur dan buah-buahan adalah makanan yang paling senang untuk di dapati. Jadi, ambik sayur semasa makan dan amalkan makan buah-buahan. Seelok-eloknya sebelum makan. :)

LATIHAN FIZIKAL - Aktiviti fizikal boleh membuatkan denyutan jantung berdetik. Contoh aktiviti fizikal ialah, berjogging, berlari, berbasikal atau berenang selama 15-20 minit sehari selama 3-5 kali seminggu. Ingat, 30 minit jogging burn for 200 kalori. berbaloi tahu :)

MINUM JUS BETIK - Masukkan jus betik dalam menu harian anda. Betik berfungsi untuk mengatasi masalah sembelit. Siapa ada sembelit, potensi untuk perut buncit tue ada. Siapa perasan kalau habis makan je, perut kita buncit. Perut buncit sebab kita tak biasa membuang. Jadi, pastikan at least kita membuang 1 kali sehari. Penting tahu. :)

check this site untuk dapatkan maklumat lebih. tapi tips nie saya share dari majalah rapi :)
sekian sahaja maklumat untuk hari ahad.
terima kasih kerana sudi baca.
bui bui :)

ASLINER: no offense ye. i share this for the sake of having healthy tummy :)

8 comments:

Mr.Blacksweet said...

Thanx ye... hehe
Misi nk blek ke bentuk bdn asl tp xnk kering sgt mcm dulu... (^_^)

*apsl lak gmbo kucing ?
*adakh org buncit comel mcm kucing...??? hihihihi

Anis Farhana said...

Good tips untuk saya yang kuat makan nie. >.<

Lisa Sheila said...

Thnks asliner..erm..oat trmasuk dlm serat x? Lisa ada amalkan breakfast dgn oat skrg

Uwais Al-Qarni said...

nice sharing =D boleh amalkan.

p/s : debab nya kucing tu.

asliner said...

mr.blacksweet: welkam :)betul2 kurus sangat tak cantik. macam kau dulu2. serius aku tengok sekeping je badan kan..bia berisi sikit.asalkan sihat :)

asliner said...

anis farhana: hehe. kite pun kuat makan :)

kak lisa: oat termasuk dalam serat tak silap kita. sebab biasanya kalau kita makan serat, kite nak bery2 terus..hik3

asliner said...

syahirah: good untuk amalkan dan jadikan rutin :)

comel kan kucing tue..hehe

Mizz Aiza said...

bagus tips ni.. kucing tu comel la.. hehe..