UP TRAFFIC

Thursday, 6 January 2011

sampai bile nak jadi macam tue je?

bismillah..
assalamualaikum..

Seringkali kita lihat bahawa pelajar Melayu pasti mengeluh bila disuruh berbahasa Inggeris..
Tidak kiralah disuruh untuk bercakap..mahupun menulis..
pasti bibit kegelisahan akan terbit..
kalau tak banyak pun pasti ada sekelumit..
betul tak?

Situasi ini sering berlaku di peringkat rendah lagi..
tetapi..tidak kurang juga diperingkat tinggi..
diperingkat universiti..sambutannya sangat 'memberangsangkan'...
Mahasiswa dan mahasiswi masih takut untuk berdepan dan menyahut cabaran ini..

Seperti yang kita ketahui sebelum ini..
kerajaan telah menetapkan beberapa subjek diperingkat rendah terlebih dahulu untuk diajarkan didalam bahasa Inggeris..
dan seperti biasa..
pasti terdapat respon yang baik dan juga yang sebaliknya..
Respon positif lebih kearah menyokong usaha kerajaan untuk membantu pelajar2 mahir dalan berbahasa Inggeris..
manakala respon negatif lebih kearah untuk mempertahankan bahasa ibunda masing2..

bagi saya, mengajar beberapa subjek didalam bahasa Inggeris(diperingkat rendah) dan mengajar sepenuhnya bahasa Inggeris(diperingkat tinggi) mempunyai relevannya dengan tuntutan kerja sekarang..
Keperluan berbahasa Inggeris pasti memberi manfaat untuk jangka masa panjang nanti..
senang cite, "belajar bahasa Inggeris bukan satu kewajipan,tetapi ia satu keperluan"
siapa setuju? sila angkat tangan!
terima kasih..(^_^)

bak kata kawan saya..
"kalau tak belajar sekarang..
sampai bila nak pandai cakap BI?!"

Ok..penulisan kali ini hanya penyataan pendapat dari cik blogger semata-mata..tidak bermaksud untuk merendahkan martabat bahasa Melayu..peace!

BICARE SYE: sem 2 nie saya ambil BI..1st hour of our class,we got MR JACK(Canadian) as our lecturer..awesome! (^_^)




9 comments:

masterfaiz.com said...

master english, you can go anywhere on earth

nabilah_2908 said...

nmpk tk akk angkt 1 jari...? hehehe..

setuju..apa salahnya kita bebahasa lebih dari 1..selain dr bahasa melayu..

tgk kaum2 lain..sekurang2 nya mereka menguasai 2 bahasa..bahasa mereka n bahasa melayu..

kita yg melayu ni...??

dah tiba masa tuk berubah...beubah ke arah kebaikkan..bukan keburukkan.. ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
S.A.H.A.B.A.Ttajuk n3

NICK IRFAN said...

bahasa enghlish? sy ni yg lemah sikit...

Prince Halilintar said...

seronok kalau kita boleh cakap lebih dari satu bahasa..bg kita bahasa melayu dan bahasa english kat msia dah ramai yg kuasai, lagi bagus klu kita dpt beljar bhs arab atau bahasa asing yg lain..

NICK IRFAN said...

anda di tag!! hehe

asliner said...

faiz: ya..kene master

kak nabilah: btol tue..berubah kepada yang lebih baik kan bagus..jangan biarkan diri ditakuk lama..=)

asliner said...

nick: takpe..lemah2 boleh dikuatkan..
better late than never..=)

prince: erm..nie mesti kes prince dah expert berbahasa BI kan? cubelah blaja mandarin pulak..(^_^)

asliner said...

nick: orite..nnti sye jwb..insyaAllah..=)

Wan Sarifudin said...

pasni lina ckp omputih wo....